Leer uw gebruikers hoe ze phishing (e-mailfraude) kunnen herkennen

Phishing is een steeds vaker voorkomende techniek om via allerlei middelen toegang te krijgen tot gevoelige en/of vertrouwelijke gegevens.

Wie een kwaadwillige mail, spam, of phishingmail kan herkennen, kan filteren wat een algoritme niet heeft herkend. Deze ingesteldheid om ontvangen informatie in vraag te stellen, vermijdt het gebruik van hacked informatie.

Domeinnamen

Let op de domeinnaam (het stuk achter het @symbool). Zorg ervoor dat de spelling correct is en als u het bedrijf niet kent, google dan even de domeinnaam. Zelfs als een e-mail wordt verzonden van een persoon die u kent, controleert u of de domeinnaam de naam is die u verwacht en geen typefouten of kleine wijzigingen heeft.

Grammaticale en / of spelfouten

Controleer op duidelijke spelfouten ... hoewel het moeilijker wordt om phishing-e-mails te herkennen, is onjuiste spelling vaak nog een weggevertje. Als een e-mail grammaticaal onjuiste zinnen bevat, controleer dan de email voordat u reageert

Bijlagen

Pas op voor bijlagen! Als een e-mail bijlagen heeft, stel jezelf dan de vraag of dit het soort bijlage is dat je verwacht. Als een e-mail b.v. een factuur, vraag uzelf af of dit meestal de persoon is van wie u de factuur ontvangt. Gecomprimeerde bestanden (.zip) of uitvoerbare bestanden (.exe) zouden uw extra waakzaam moeten maken.

Links

Phishing-e-mails bevatten vaak koppelingen naar websites, facturen, documenten, ... Controleer de koppeling door met de muis over de tekst te gaan. Controleer of de daadwerkelijke link een domein is dat u zou verwachten en of deze correct is gespeld.

Dringendheid

Oplichters zullen ons vaak aansporen tot actie en een gevoel van hoogdringendheid creëren. Meestal zal de e-mail dreigen 'de service te stoppen', 'uw account permanent te verwijderen' of 'uw bedrijf schade toebrengen' ...

E-mail met een bedreigende toon of vragen om dringende actie moet altijd twee keer worden gecontroleerd voordat wordt gereageerd